Bestuur Ghana

mei 8, 2012

Bestuursleden Comfort Foundation Ghana

Mary Jarga – Voorzitter

Mary Jarga komt uit Bole, een klein dorpje ten noord-westen van Tamale. Ze volgde de verpleegkunde opleiding in Tamale en werkt nu als verpleegkundige op de spoedopvang in het Tamale Teaching Hospital. Ze is de voorzitter van Comfort Foundation Ghana en zet zich in voor een goed lopende organisatie.

Munaya Abass – Secretaris

Munaya komt uit Damongo, ten noorden van Tamale. Ze is verpleegkundige in het Tamale Teaching Hospital. Zelf omschrijft ze haar motivatie als volgt: ‘I am motivated by the fact that other peoples’ lives are saved through our work, others lives enhanced in the joy and happiness they feel.’ Naast haar functie als secretaris is ze verantwoordelijk voor de begeleiding van patienten met hepatitis b, wat betekent dat ze ze begeleidt bij de bloedonderzoeken die uitgevoerd moeten worden, uitleg geeft over de uitslag van deze onderzoeken en zorgt dat verdere behandeling in het Tamale Teaching Hospital plaatsvindt.

Veronica Doohana – Penningmeester

Damasus Suglo – Directeur consultatiebureau

Damasus is verpleegkundige en parttime in dienst voor Comfort Foundation Ghana. Toen Damasus 19 jaar was overleed zijn vader aan de gevolgen van hepatitis B. Sindsdien draagt hij zorg voor zijn moeder, broertje en zusje. Zijn 16-jarige zusje Augustina bleek ook hepatitis B te hebben en snel behandeling nodig te hebben, welke mede door Stichting Comfort is gegeven. Damasus heeft dan ook een enorme drijfveer om hepatitis b tegen te gaan in Noord Ghana en geeft zich met veel enthousiasme aan het werk.

Comfort Tika  – Algemeen lid

Het begon in juni 2009 met het verhaal van Comfort. Ze studeerde destijds verpleegkunde in Tamale. Tijdens een stage in het ziekenhuis is zij besmet geraakt met het hepatitis B-virus. Voor Comfort was het niet mogelijk om de behandeling te betalen. Jasper Maas kende Comfort door een stage die hij gelopen had in Ghana en besloot een kleine oproep te doen in Nederland. Binnen twee dagen tijd waren er al ruim genoeg giften binnen om bij te dragen aan Comforts behandeling. Bovendien was haar verhaal de aanleiding om een vaccinatieprogramma op te zetten.

Comfort komt uit het dorpje Lingbinsi, dat ver buiten Tamale ligt en slecht te bereiken is. Comfort is het eerste meisje uit Lingbinsi dat naar een middelbare school is geweest. Omdat ze na de middelbare school ook een vervolgopleiding kon volgen is ze een groot voorbeeld voor de meisjes in het dorp, die nog steeds maar mondjesmaat naar school gaan. Inmiddels is ze verpleegkundige in het Tamale Teaching Hospital.

Jasper Maas – Algemeen lid

Jasper Maas studeerde godsdienst en pastoraalwerk aan de CHE en werkt momenteel op het Presbyterian Lay Training Centre in Tamale. Tijdens zijn stage in Ghana werd hij geconfronteerd met het probleem rondom hepatitis b en is hij gestart met het oprichten van een stichting in Nederland om het werk wat de verpleegkunde studenten aan het opzetten waren te ondersteunen. Inmiddels woont hij zelf in Ghana en is – naast zijn werk – nog steeds betrokken bij Comfort Foundation Ghana.