Projecten en werkzaamheden in Ghana

mei 2, 2012

Consultatiebureau

Elke werkdag is het consultatiebureau van Comfort Foundation Ghana open. Mensen kunnen hier met al hun vragen over hepatitis B terecht en een van de medewerkers is altijd bereid ze te woord te staan. Daarnaast kunnen ze gescreend en gevaccineerd worden op/tegen hepatitis B.  Wanneer iemand hepatitis-b positief is, wordt vervolgens uitleg gegeven voor verder onderzoek naar het stadium van de ziekte en worden ze begeleid in het verdere onderzoek en behandeling, die uitgevoerd wordt door het Tamale Teaching Hospital. Ook familie kan terecht voor vragen en screening. Het consultatiebureau wordt tevens gebruikt voor administratie.

Voorlichting, screening en vaccinatie campagnes

We proberen alle lagen van de bevolking te bereiken in Noord Ghana met de screening en vaccinatie-campagnes. Zo zijn er een aantal bedrijen als het radiostation in Tamale, Mole National Park Staff en Voltic die ons hebben uitgenodigd de medewerkers voorlichting te geven, te screenen en te vaccineren op hepatitis B. Tevens zijn er verschillende scholen als verpleegkunde opleidingen en middelbare scholen waar we dezelfde campagnes voeren. Waar mogelijk gaan we naar de dorpen ver buiten Tamale om ook daar de kennis van hepatitis B te verspreiden. Wanneer bij deze screening mensen hepatitis b blijken te hebben geven we ze nog meer uitleg over de ziekte en over de te ondernemen stappen. Ook maken we (telefonische) afspraken om verdere ondersteuning te kunnen bieden.

Bewustwording hepatitis B

Door gebruik te maken van media proberen we de bevolking in Ghana bewust te maken van de hoge prevalentie van hepatitis B, de gevaren en de relatief gemakkelijke manier om dit te voorkomen. Zo zijn we een aantal keren op de radio geweest en wordt de World Hepatitis Day jaarlijks georganiseerd. Deze bestaat onder andere uit een optocht door Tamale, voorlichting en het aanbieden van gratis screening.