Stages, onderzoek en vrijwilligerswerk in Ghana

mei 2, 2012

Als stichting geloven wij in goede ontwikkelingshulp, door de Ghanese bevolking bewust te maken van de ernst van hepatitis B en de leden van de Comfort Foundation Ghana goede handvatten aan te reiken, zodat zij op juiste wijze preventie en zorg kunnen bieden in Ghana. Daarnaast willen wij niet alleen de Ghanese bevolking bewust maken van en helpen omgaan met hepatitis B. Wij willen ook Nederlanders betrekken en uitdagen te helpen bij de preventie en bestrijding van hepatitis B in Ghana. Stichting Comfort is dan ook begonnen als een actie van studenten in Nederland voor studenten in Ghana met hepatitis B risico’s, door een ontbrekend inentingsbeleid.

Studenten kunnen meewerken aan onderzoek, preventie en voorlichting in Ghana en het promoten van de stichting hier in Nederland. Wij zien hierin mooie kansen en mogelijkheden voor studenten om hun deskundigheid uit te breiden en te delen met de stichting.

De nadruk van de stichting ligt op dit moment op preventie door middel van; screenen, vaccinatieprogramma’s, voorlichting bij studenten binnen de gezondheidszorg en voorlichtingscampagnes in het noorden van Ghana. Omdat de stichting nog in de kinderschoenen staat zijn wij naast preventie ook bezig met onderzoek naar de huidige preventie en behandeling van hepatitis B in Ghana. Om te kunnen groeien in de zorg voor hepatitis B patiënten is er nog verder onderzoek nodig in Ghana, moet de huidige en toekomstige gezondheidszorg in kaart gebracht worden en hebben de leden van de stichting in Ghana ondersteuning nodig bij de preventie en voorlichting van hepatitis B. Naast het werk dat studenten kunnen doen voor de stichting, kunnen studenten ook stage lopen in het ziekenhuis van Tamale.

Begeleiding van studenten

Ben je geïnteresseerd in het werk van onze stichting en denk je erover om een buitenland stage te gaan lopen? Neem gerust contact met ons! Wij hebben 2 bestuursleden in Nederland die studenten begeleiden. Zij hebben zelf ervaring met buitenland stages en kunnen helpen bij de oriëntatie op en het opzetten van stage-/onderzoeksplannen. Voordat wij studenten naar Ghana sturen vindt er altijd een kennismakingsgesprek plaats. Daarin gaan we kijken hoe er een goed samenwerkingsverband tussen de opleiding en stichting kan ontstaan. Uiteraard hebben we ook praktische tips, kan er via ons huisvesting worden verzorgt en kunnen wij jou startklaar maken voor vertrek naar Ghana!

Mieke Bleeker tijdens haar stage in het Tamale Teaching Hospital

Diederik Drost tijdens een vaccinatie campagne